Zondag 21 januari

Gisteren zijn we geëindigd in een prachtig skihotel. Een gezellige avond met muziek had zeker gewaardeerd geweest. Helaas zit dit er bij de meeste deelnemers na lange dagen en zware ritten niet meer in.

Het diner is laat en duurt lang met ruim 80 man. Op tijd gaan slapen vanwege de vermoeidheid en natuurlijk omdat de wekker al rond 5.30 uur gaat is dan veel aanlokkelijker.

Ook vanmorgen zijn we weer vroeg vertrokken. Vier etappes reden we. Al vroeg reden we richting het noorden. We gokten op Inari, maar daar zijn we niet geweest. Via de grens met Zweden klommen we omhoog en uiteindelijk zijn we in Zweden weer wat gaan zakken. Hoog in het Zweedse Kiruna zijn we uiteindelijk geëindigd.

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
Ik Accepteer

Sponsoren Team Tundra Navigate North 2024

Erg lang donker

Het duurt lang ’s morgens eer het licht wordt. De snelle tijdritten zijn enorm taai. Er ligt veel sneeuw en het is glad. In het donker zie je de bermen niet. Overdag als de wereld wit is en alles wit in wit overloopt zie je ook weinig verschil. En dat is gevaarlijk. Voor je het weet duik je er af. Al wordt je er wel weer uitgetrokken, liever niet. Voorlopig zijn we nog zonder schade. Ook vandaag lagen er weer verschillende teams af.

Deeletappe 3-1

Bestemming: 67.409064, 26.574388;Bonus1: 66.476313, 27.108019 95pnt; Bonus2: 67.520983, 27.613621 55pnt; Bonus3: 67.501255, 27.453268 85pnt; Malus1: 66.245222, 29.154748 -40pnt; Malus2: 66.305153, 28.882252 -90pnt; Malus3: 66.678184, 27.993620 -90pnt; Ideale tijd=3.30; Maximale tijd=3.50; Max 1 bonuspunt ophalen.

Volg onze locatie live via de website van Navigate North.

Weinig zicht

Sneeuwval en opspattende sneeuw achter auto’s belemmerden deze dag het zicht. Rijden met gewoon licht is lastig, maar rijden met alle straallampen is ook niet te doen. De sneeuw reflecteert en je krijgt daardoor nog minder zicht. De eerste en laatste uren van de dag zijn het taaist. In het donker heb je je lampen hard nodig. Scherp focussen en stevig sturen dus voor Teus.

Met alle puzzels van bonussen en malussen gaat bij ons dit jaar veel tijd verloren. Dat betekent vaker dat we flink tijd moeten inlopen om op tijd binnen te zijn. Gisteren hadden we vaker tijd over dan vandaag. Helaas geen tijd voor stops. Tanken deed Teus door soms even een jerrycan erbij te gooien. En de wc? Opsparen…

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
Ik Accepteer
Abonneer je op ons YouTube kanaal en mis niets!
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
Ik Accepteer

Deeletappe 3-2

Bestemming: 67.313388, 23.743021; Bonus1: 67.831325, 25.838996 150pnt; Bonus2: 67.119566, 24.786535 125pnt; Malus1 67.395069, 24.913473 -100pnt; Malus2: 67.670802, 24.872060 -90pnt; Ideale tijd=3.00; Maximale tijd=4.00; Max 1 bonus punt ophalen.

Glibberen en glijden

De eerste etappes zijn we vaker gaan glibberen. Vooral bij bochten hebben we regelmatig de adem ingehouden. Na enige tijd bleek dat de vierwielaandrijving nog uitgeschakeld stond. Daarna was het verschil wel duidelijk. Het bochtenwerk ging weer goed met snelheden.

De temperatuur

Temperaturen gingen van -26 richting – 11, daarna weer naar -29 en -15. Op onze eindbestemming is het nu -24. Het is niet guur, want we hebben geen wind van zee zoals in Nederland.

Het rijden ging goed, de puzzels wat minder. Bij etappe 3 hebben we te lang gepuzzeld en uiteindelijk besloten we maling te hebben aan de malussen. Soms moet het dan maar even anders. Veel punten aftrek. Soms is dat ook een keuze voor je eigen rust. De echte toppers doen het prima zonder ons dit jaar.

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
Ik Accepteer

Goed georganiseerd

De challenge is hoe dan ook de uitdaging zoals elk jaar. De routes zijn goed, de organisatie is prima en alle mensen zijn enthousiast bezig. Nieuwe deelnemers begrijpen we helemaal als ze met een grote glimlach reageren op de vraag hoe ze het vinden. Navigate North geeft de spirit die je elke dag zou willen tegenkomen.

Deeletappe 3-3

Bestemming: 68.445939, 22.495821; Malus1: 67.763166, 23.615665 -80pnt; Malus2: 67.879818, 23.228456 -80pnt; Malus3: 67.886227, 24.009488 -80pnt; Ideale tijd=2.00; Maximale tijd=3.00; Max 1 bonuspunt ophalen.

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
Ik Accepteer
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
Ik Accepteer
Abonneer je op ons YouTube kanaal en mis niets!

Deeletappe 3-4

Bestemming: 67.848850, 20.303921; Ideale tijd=2.10; Maximale tijd=2.30.

Volg onze locatie live via de website van Navigate North.

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
Ik Accepteer

We sluiten straks de dag weer af met een diner in een Scandic Hotel. Die van vandaag kijkt prachtig uit over Kiruna in de sneeuw. We genieten even van de rust en het overzicht. Morgen is dat weer anders. Waar zullen we naar toe gaan? Richting de Lofoten in Noorwegen? Of Kirkenes en Honnigsvag? Inari, Saariselka of naar beneden verder Zweden in? Het blijft een verrassing.

Tot morgen!

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
Ik Accepteer
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
Ik Accepteer
Abonneer je op ons YouTube kanaal en mis niets!
Team Tundra rijdt voor Stichting Vrienden van het Sophia
Doneer met iDeal aan Stichting Team Tundra via Geef.nl