Dag 4 – Van Zweden naar Finland

De wekker gaat om 5.45. We zijn er weer klaar voor. Het spelplezier van gisteren heeft ons goed gedaan. We waren extreem vroeg in het hotel en dat is wel zo relaxt geweest. Tijdens het diner en ook de avond hebben we lol met andere teams en daar genieten we gewoon extra dik van.

’s Avonds laat blijkt Björn, de meer dan grote teddybeer, de mascotte van deze reis, spoorloos. Björn moet mee met de winnaars van de dag. Hij moet goed verzorgd worden en dat levert gekke verhalen en foto’s op. Grote mensen horen ook nog te spelen. En ook deze dag wordt Björn vermist. Het is niet een beer, die je even over het hoofd ziet. Bij ons in de auto kan ie er ook gewoon niet bij. En wij hebben aapje al, ons superaapje van het Sophia Kinderziekenhuis.

Startklaar

Om 7.00 zitten we startklaar en geïnstalleerd in de auto. We gaan er weer voor. Elke ochtend weten we niet hoe de dag gaat lopen, wat we tegen komen of hoeveel etappes we moeten. De keuzes die we maken vallen soms goed uit, en soms juist minder. De strijd in de top om bovenaan te blijven hoeven we niet per se aan. Zeker nu niet. Nog verder zakken is echter ook een ding.

De eerste etappe laat 3 malussen zijn. De roadblocks lijken te omzeilen, dus we zijn dit keer ook snel weg. Het is nog donker en de temperatuur laat -19 zien. Best koud dus. We zitten heel hoog in Zweden, boven de poolcirkel. In de auto is het gelukkig warm. De rit naar de verste en best betaalde bonus gaan we aan. Niet vast houden aan een ideaaltijd, wel de eerste bonus vermijden, want anders telt die dure niet meer.

We zien dat velen dezelfde route kiezen. Dat is dan weer jammer. Het verschil kun je nu maken door goede weggetjes te speuren en flink op snelheid te rijden. Al snel merken we weer hoe Zweden in de sneeuw is. Het eerste roadblock is te vermijden met een weggetje er om heen. Helaas….we moeten toch de minpunten incasseren. De weg er om heen is wit en onbegaanbaar. Vorig jaar hebben we 3,5 uur vastgezeten. Dit jaar beter van niet. We hopen maar dat de weg om de eerste bonus heen wel bereikbaar is. Daar ligt een bonus van 95 punten. Met de malus van -90 zou deze rit met veel kilometers anders wel een slechte keuze zijn.

In het donker rijden is niet mijn ding. Gelukkig kan Teus dit wel. Een vrachtwagen inhalen zet ik op de film. Wie die bekijkt ziet hoe lastig het is en hoeveel zicht we hebben. Inhalen kan alleen als het breed genoeg is. Voor je het weet zit je in de wegrand en zak je weg. Met alle sneeuw is niet te zien waar de weg precies ophoudt.

ReMdieren

Vorig jaar hebben we veel Rendieren gespot. Ze rennen op een bijzondere manier. Altijd leuk om te filmen. Vorig jaar hadden we oponthoud omdat er eentje kilometers voor de auto bleef rennen. Deze dag niet. Dit jaar noem ik ze reMdieren. Regelmatig moest Teus vol in de ankers en toeteren om ze de weg af te jagen. Gevaarlijk en het kost tijd. Om 7.41 schrikken we in het donker van een grote eland. We hopen dat we hem op de webcam hebben. Met slecht zicht en zo’n gigantisch beest schrikken we. Gelukkig niet op de auto. Dan ben je echt klaar en kun je naar huis. Deze dag zien we ook regelmatig eekhoorntjes over de weg schieten. Wat zijn ze snel. Ze zijn erg zwart in deze witte sneeuw.

We genieten van prachtige routes door bebost gebied deze dag. Zoals alle jaren verbaas ik me weer over het blauwe licht. Zo mooi, zeker bij dit witte landschap. De ochtendkleuren zijn ook schitterend. Etappe 1 is de moeite waard.

De volgende etappe

We gaan snel door met etappe 2. En dat is rekenen. Het is niet zo’n heel lange rit naar Sirkka in Finland.
1 malus is te omzeilen. De bonussen zijn echte uitdagingen. Twee bonussen zijn dichterbij en kennen 225 en 275 punten. Twee bonussen ver weg zijn 350 en 400 punten. Ik ben heel lang aan het dubben. Het is jammer dat we nu zo voor aan rijden en niet kunnen zien wat anderen doen. Juist nu komt het er op aan.

Een voorbeeld: De kortste afstand levert 100 punten op, de tijd dichtst bij de ideaaltijd ook. Met het aantal teams wat we deze reis hebben kun je als je de meeste kilometers rijdt en de langste tijd neer zet slechts 2 x 17 punten krijgen. Wat levert dat dan op?

Kies je de bonus van 225 en rijdt je dus de kortste afstand en de beste tijd dan levert dit dus225 + 100 + 100 punten = 425 punten op. Kies je de bonus van 400 en rijdt je het langst en het verst kun je dus max 400 + 17 + 17 = 434 verdienen.

Dilemma’s dus vandaag.

Wel, niet, wel, niet….wat zouden anderen kiezen? Hoeveel doen het een en hoeveel het andere? Hoeveel mensen kunnen altijd sneller rijden dan jij? Je kunt jezelf hoofdpijn denken, uiteindelijk hebben we gewoon de mooiste rit gekozen, de langste.

Feeëriek

Dit was prachtig en genieten. We hebben wat filmpjes op facebook gezet. Sfeerbeelden. Het grensgebied Zweden- Finland zo in het Noorden is zo mooi. Feeëriek was het woord wat het eerste jaar dat we meededen bij me op kwam. Dit schrijvende komt het weer boven. Dit is het best passende woord. Genieten dus vandaag.

Lange reizen leveren meer strafpunten op, maar we zien het wel. De borden langs de weg zijn gewoon niet te lezen door de sneeuw. Soms gokken we wat. We doen gewoon ons best en kijken achteraf hoe keuzes uitpakken.

Na etappe 2 mogen we stoppen. Deze middag gaan we met alle teams van Navigate North sneeuwscooteren. Ik ben blij dat ik mijn accu’s thuis al heb opgeladen van mijn handschoenen en kousen. Deze middag blijf ik ook buiten warm. Dankbaar zijn we met de filmploeg van Navigate North. We kijken telkens weer uit naar de sfeerbeelden en verslagen.

Kijken jullie mee op FB en onze site?

Op Facebook en Instagram: Navigate North

Op Facebook: Team Tundra

En natuurlijk hier op onze eigen website…

Etappes dag 4

Deeletappe 4-1: Bestemming: 67.429250, 22.495820; Bonus1: 67.240828, 22.393487 175 pnt; Bonus2: 67.146756, 22.623111 95 pnt; Roadblock1: 67.112845, 20.788727 -90 pnt; Roadblock2: 67.425451, 22.492790 -90 pnt; Roadblock3: 67.145782, 20.831816 -90 pnt; Roadblock4: 67.116396, 20.904236 -90 pnt; Ideale tijd=1.45; Maximale tijd=2.30.

Deeletappe 4-2: Bestemming: 67.806060, 24.799350; Bonus1: 68.427726, 22.524033 350 pnt; Bonus2: 67.392860, 24.055957 225 pnt; Bonus3: 67.490838, 24.687403 275 pnt; Bonus 4: 66.894497, 24.993231 400 pnt; Roadblock1: 67.481068, 22.662939 -125 pnt; Ideale tijd=2.15; Maximale tijd=4.15.

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
Doneer met iDeal aan Stichting Team Tundra via Geef.nl

Sponsoren Team Tundra Navigate North 2025

Abonneer je op ons YouTube kanaal en mis niets!