Project Description

Navigate North 2018

7000 km door de sneeuw en over het ijs

Start: 20 januari 2018 – finish: 27 januari 2018

Stichting Team Tundra is opgericht op 7 juli 2017. Aanleiding voor de oprichting was de wens om bij te dragen aan goede doelen door het rijden van challenges.

Met het rijden van uitdagende challenges wordt de aandacht gevestigd op goede doelen, die een substantiële bijdrage leveren aan betere leefomstandigheden en gezonde kansen voor kinderen en gezinnen in onze maatschappij. Stichting Team Tundra is in het leven geroepen om geld op te halen voor goede doelen die dit nut ondersteunen en om de aandacht te vestigen op doelgroepen, voor wie dit belang heel hoog is.

Op 20 januari 2018 is Team Tundra samen met 40 andere teams gestart vanuit Hazerswoude om hun eerste challenge voor de goede doelen KiKa en Vrienden van het Sophia te rijden. De auto waarmee Team Tundra de Navigate North Challenge ging rijden was inmiddels aangepast, een standkachel tegen het bevriezen van de motoronderdelen was geplaatst, navigatie- en communicatieapparatuur was in overvloed aanwezig en de sponsorstickers zaten natuurlijk ook al op de auto.

De startposities van de teams waren in november 2017 al bepaald. Op basis van de uitslag van spelactiviteiten zoals karten, lasergamen en een escaperoom heeft de organisatie de startposities vastgesteld.

De Navigate North Challenge bestaat uit een aantal etappes met deeletappes, vanuit Nederland naar het hoge noorden in Lapland (Finland). Dit jaar ging de challenge ook voor een deel door Rusland naar de havenstad Moermansk.

De eindbestemming van een deeletappe wordt door de wedstijdleiding van Navigate North pas op het laatste moment gecommuniceerd naar de teams. Naast de eindbestemming van een deeletappe krijgen de teams ook bonus en malus coördinaten waarmee extra punten verdiend kunnen worden als het team over zo’n bonus coördinaat heen rijdt, of juist strafpunten als een team toch over een malus coördinaat is gereden. In de auto’s van de teams is een track-and-trace-systeem ingebouwd zodat de wedstrijdleiding de gereden routes van de teams kan zien.

Een etappe kan soms meer dan 24 uur duren en bestaat dan uit bijvoorbeeld 4 of 5 deeletappes. De teams bestaan meestal uit twee personen die elkaar kunnen afwisselen bij het rijden van de challenge. De teams hebben tijdens een etappe recht op een rustpauze van maximaal 30 minuten. De start-, eind- en pauzetijd wordt bijgehouden door de wedstrijdleiding van Navigate North in Nederland. De tijdsduur van de deeletappes, de bonus/malus punten en eventuele strafpunten voor bijvoorbeeld te hard rijden bepalen de positie van een team in het klassement van de challenge.

Stichting Team Tundra heeft de Navigate North Challenge in 2018 gereden en is als 9e geëindigd in het klassement. Dankzij de sponsoren en donateurs heeft Team Tundra 11.000 euro opgehaald voor de goede doelen KiKa en Vrienden van het Sophia.

Stichting Team Tundra zal in januari 2019 opnieuw de Navigate North Challenge gaan rijden, deze keer zal de tocht naar de Noordkaap in Noorwegen gaan.

In 2000 zinkt in de Barentszzee bij Rusland een hightech kernonderzeeër: De Koersk. Het lijkt onmogelijk om op de grillige Barentszzee deze onderzeeër te bergen. Een consortium van twee Nederlandse bedrijven, Smit Internationale en Mammoet, heeft de Koersk geborgen. Het voorste deel, met de torpedo’s, werd afgezaagd en bleef achter op de zeebodem. Met behulp van het bergingsschip de “Giant 4” werd de rest van het wrak van zijn positie 100 meter onder het oppervlak van de Barentszzee gelicht. Het wrak werd hierna naar de Roslyakovo werf van de Russische marine, in de omgeving van Moermansk, gesleept. Hierna konden 115 van de 118 doden geborgen worden.

Team Tundra rijdt voor KiKa
Team Tundra rijdt voor Stichting Vrienden van het Sophia
Vanwege de privacywetgeving heeft YouTube uw toestemming nodig om te laden. Voor meer informatie, lees ons Privacyverklaring
Accepteren
Vanwege de privacywetgeving heeft YouTube uw toestemming nodig om te laden. Voor meer informatie, lees ons Privacyverklaring
Accepteren

Navigate North 2018 naar Moermansk

Route Navigate North 2018 | Stichting Team Tundra | Nieuw Lekkerland
Dag 1 – klaar voor vertrek

De auto is ingepakt, we staan klaar voor vertrek naar Hazerswoude. Hebben we alles? Zijn we er echt klaar voor? Gaan we nog daglicht zien, hoe koud zal t zijn? We hopen op een avontuur, een challenge waar we ons goed doorheen zullen slaan, maar weten werkelijk niet waar we voor staan. We hebben naast ons goede doel maar een paar wensen: heel thuis komen, en het liefst met een hele auto terug komen.

Alle auto’s met teams arriveren in Hazerswoude. We wisselen informatie over de voorbereidingen uit. Wie hebben een voorsprong door wat ze al weten?

We hebben echt geen idee waar we voor staan, maar we hebben er zin in. Het publiek stroomt binnen en ook onze familie en vrienden zijn er om ons uit te zwaaien. De organisatie van Navigate North maakt er een hele happening van. Met een borrelend gevoel van sprankelende champagne maken we om 10.45 uur een start vanaf het podium.

De eerste etappe leidt ons naar Duitsland. In Duitsland is het nog wat tobben wat nu de bedoeling is. We zijn ruim op tijd maar hebben geen bonuspunten opgehaald. We wachten dus voor we ons melden en dan bellen we in en krijgen alweer nieuwe coördinaten. Met krappe tijd mogen we naar Zweden, verschillende wegen leiden daar naar toe. Het is spannend om te bekijken wie welke route neemt. We volgen alles voorlopig nog live op de site van Navigate North.

De helft van de teams neemt de brug, de andere helft kiest de boot vanaf Denemarken. Op de boot is het gezellig. We hebben de tijd om te eten en nog wat verder kennis te maken met andere deelnemers. Grote vraag is de tactiek van eenieder en de grote vraag is of we nu klaar zijn na deze etappe of nog door moeten. Hoeveel deeletappes zijn er eigenlijk?

In Zweden vinden we sneeuw, de nacht valt en we blijken gewoon door te moeten. Etappe op etappe volgt en de volgende dag moeten we ook verder. In etappe vier raken we even het spoor bijster. We herpakken ons en merken dat de achterban met spanning mee puzzelt. De appjes zijn niet van de lucht als we uit de route blijken te gaan. Zij wijzen ons mee de weg, gelukkig waren we al gekeerd!

Na ruim 31 ½ uur rijden en 2700 kilometers op de teller belanden we boven in Lapland – Finland. We zijn nu echt wel heel moe. Het is kwart over vijf in de middag. Zou het diner wat laat zijn zodat we nog even kunnen douchen en kort even kunnen rusten? Dat blijkt niet het geval te zijn. We krijgen daar coördinaten voor het diner, wat ongeveer drie kwartier rijden is.

Dat is wel veel gevraagd, we nemen met een paar anderen een taxibusje. Die scheurt over gladde ijswegen door vreselijke bochten naar een bijzondere plek. De organisatie heeft ons eten geregeld in een ijshotel. Waanzinnig om mee te maken, prachtig mooi. Een ervaring die we inderdaad lekker meepakken al zijn we moe. Uiteindelijk kunnen we pas om 23.30 ons bed in. Uitslapen is er niet bij, het vertrek de volgende dag is om 7.00 uur. Vroeg op dus voor ontbijt en het klaarmaken voor inmiddels dag 3.

Dag 3

Het ontbijt is gezellig, we gaan zo langzamerhand wat mensen kennen. Even eten en wat kletspraatjes en dan het vertrek. We verwachten naar Moermansk te gaan en zijn benieuwd naar de waarheid van de lugubere grensverhalen. Een lange weg over route 8 met veel sneeuw en ijs op de weg en heel veel sprookjeskerstbomen leidt ons inderdaad naar Rusland. In tegenstelling tot eerdere ervaringen van deelnemers zijn de mensen bij de grenspost behulpzaam. Ook zij hebben het koud! Wat een baan zeg, uren staan in de sneeuw voor de grensgangers. Dat zullen er niet veel zijn op een dag. Het duurt lang en we mogen niet teveel fratsen uithalen, maar het lukt allemaal in een paar uurtjes tijd. De weg vervolgend gaan we inderdaad richting Moermansk.

Hoe dichterbij we komen wordt de sneeuw grauwer. In de stad zelf stinkt het enorm! Niet te harden. Ik ben zelfs trots op ons Pernis, wat ineens naar violen lijkt te ruiken vergeleken met dit. Aan het eind van de middag belanden we in een prachtig hotel. Het diner en de avond brengen we hier door.

Het eten is bijzonder. Een soort schnitzel en rijst. De groente wordt enorm gemist en we staren elkaar allemaal aan. Ook de manier waarop de bar gerund wordt geeft bedenkingen bij onze westerse ondernemende mentaliteit. Bij de briefing die avond horen we al dat we voor vertrek vroeg worden verwacht voor een uitstapje. Ook nu is er geen uitslapen bij. Wel heel gaaf dat de organisatie er zoveel omheen heeft georganiseerd. Dat is toch een extra opsteker.

Dag 4

Vroeg op, want om 7.15 is het vertrek naar de haven van Moermansk. We bezoeken een nucleaire ijsbreker “Lenin“, die in de haven ligt. We liggen rechtstreeks aan de Barentszzee en het is vreselijk koud. Ik heb nu wel wat beleving bij de overwintering op Nova Zembla door Willem Barentsz in de oude tijd, het is bizar!

Navigate North
Dag 4 (vervolg)

De ijsbreker spreekt tot de verbeelding. De trots van Russen is een eye-opener. Onze historie en propaganda rondom Rusland komt bij mij in een ander daglicht te staan. Al met al hebben we weer wat opgestoken en een plezierig moment gehad met andere deelnemers. Na het eten in het hotel vertrekken we weer.

Geen enkel apparaat vertelt ons nu waar we zijn, ook gps valt weg. In vliegende vaart dus maar achter anderen aan tot we de lange weg boven in Rusland weer hebben gevonden. De route brengt ons langs veel legerbases, zoals bijvoorbeeld Spoetnik. Er is weinig begroeiing boven de poolcirkel, het is enorm wit en het licht is blauwpaarsig.

Vier of vijf etappes verder hebben we de grensovergang genomen, zijn we bovenin door Noorwegen gereden en belanden we in Saariselka, Finland. Een prachtig onderkomen voor twee nachten. Uit de auto schiet het ijs als een mes door onze holtes en hoofd, we zitten nu tegen de -30 graden!

Dag 5

Fundag! Er is geen rust bij, de dag wordt goed besteed. We worden begroet door de mensen van Nokian Tyres, de hoofdsponsor van het evenement. Met een uitleg over hun bedrijf en banden word ik enorm enthousiast. Ik heb bewondering voor hun bedrijfsvoering en vind het leuk meer ook over onze Nokian banden te weten. Voor we deze gaan testen op hun testcircuit ‘White Hell’ gaan we eerst warme pakken ophalen voor onze huskysledetocht.

De temperatuur is gedaald tot bijna -40! Op het terrein waar de tocht gaat plaatsvinden heb ik medelijden met de bibberende honden. Wat een herrie en wat een kou! Met acht dikke lagen kleren aan wordt niemand meer warm. De tocht is fantastisch, maar alles bevriest. Telefoons vallen uit, mijn accu’s in mijn sokken en handschoenen doen niets meer en alle haren bevriezen. Er is zelfs iemand met bevroren wangen. De organisatie heeft dit niet bedacht, meestal hadden we ongeveer -15, maar vandaag is het een uitzondering. Ook voor de Finnen zelf. Die hebben we dus maar in the pocket!

Op het circuit is het een jongensdroom die uitkomt. De circuitmeisjes van Nokian denken er iets anders over vandaag, maar dat mag de pret niet drukken. We maken veel filmpjes en rijden lekker rond op ijs en in sneeuw. Wat een avontuur!

Na het diner bezoeken we elders nog een echte Finse sauna. Mannen apart en vrouwen apart. Soms ook wel eens even lekker.

White Hell | Team Tundra | Nieuw Lekkerland | Nederland
Dag 6 en 7

Van bovenin Finland gaan we weer afzakken naar ons land. We verwachten dat we weer een nacht door moeten maar weten dit niet zeker. Etappe na etappe rijden we door en als de nacht invalt weten we zeker dat we door moeten. Tot hoe laat de volgende dag is dan niet zeker. We weten wel dat we verschrikkelijk moe zijn, zo moe dat we de nacht maar moeilijk doorkomen en ook helemaal verkeerd rijden. De uitgezette route is prima, maar ergens in onoplettendheid belanden we in Noorwegen. Met een omweg zien we onze kansen in het klassement dalen. Om ons heen blijkt dat er veel auto’s van de weg raken. De een na de ander valt uit. Grote en kleine schades. De vermoeidheid is overal toegeslagen. Deze tweede nacht doorrijden is gevaarlijk.

In Zweden blijken we niet te mogen rusten. We moeten door naar Denemarken. We rijden nu geen bijzondere weggetjes meer en slaan alle bonuszoektochten over. We zullen blij zijn als we naar bed mogen. In Denemarken zien we voor het eerst weer een zon boven ons hoofd. Raar hoe je dat dan toch kan missen, die zon hebben we een week niet gezien. Licht ziet er heel anders uit nu. Vanaf Denemarken mogen we door naar een plek in Duitsland. De laatste etappe zetten we alles op alles om de ideale tijd te klokken. Daar blijkt de finish en we klokken exact in op de ideale tijd met de wereldklok in ons hand.

Die avond eten we, zijn we blij, vieren we feest en belanden we met een opgelucht gevoel in ons bed. We hebben het gehaald, we zijn heel en onze auto is ook heel. Nog 1 nachtje slapen en dan gaan we weer naar huis.

Zaterdag – aankomstdag

We rijden naar Hazerswoude. We hoeven niet op onze snelheid en ideale tijd te letten, dat is wel weer even goed. In Hazerswoude worden we met veel feestelijkheden onthaald. Alweer is er familie en zijn er vrienden, wat heerlijk dat er zoveel mensen ons opwachten. Er hebben zoveel mensen meegeleefd. Met de adrenaline en vermoeidheid in ons lijf zetten we nog even door in de hal. Een praatje, een rondje langs alle auto’s. Uiteindelijk mogen we nog 1 stukje rijden… naar huis!

Volgend jaar gaan we weer de uitdaging aan. Dan wordt het de Noordkaap. Maar nu nog niet, eerst rusten…

0 dagen
0 km
0 landen
Vanwege de privacywetgeving heeft YouTube uw toestemming nodig om te laden. Voor meer informatie, lees ons Privacyverklaring
Accepteren
Navigate North 2018 - Denemarken | Stichting Team Tundra | Nederland

Track & Trace

Tijdens het rijden van de Navigate North worden de teams gevolgd d.m.v. het track-and-trace-systeem van Micpoint.

In de auto bevindt zich een kastje waarmee iedere minuut de positie en de snelheid van de auto wordt doorgegeven aan de wedstrijdleiding. Op basis van die positie en de informatie van de snelheidslimieten op die positie wordt bepaald of een team te hard heeft gereden. Indien een team te hard heeft gereden worden er stafpunten voor de etappe toegepast. Deze techniek draagt ook bij aan de veiligheid.

Via Internet kan ook het thuisfront de Navigate North Challenge volgen, de positiegegevens en informatie rondom het klassement zijn tijdens de challenge te zien op navigatenorth.nl/live of via een app op een telefoon.

Navigate North

Het nieuws van Navigate North 2018

Hoe kunt u helpen?

Wij zijn op zoek naar mensen en bedrijven die ons steunen in ons doel.
We hopen met uw steun en initiatieven een groot bedrag bij elkaar te rijden voor een gezonde toekomst van kinderen.
Sponsoring, donaties en andere bijdragen zijn van harte welkom.

IBAN: NL73RABO 0317916920
ovv. Stichting Team Tundra

Navigate North 2018

The movie

Vanwege de privacywetgeving heeft YouTube uw toestemming nodig om te laden. Voor meer informatie, lees ons Privacyverklaring
Accepteren

geproduceerd door Spoel Media in opdracht van de organisatie van Navigate North

Stichting Team Tundra

Vanwege de privacywetgeving heeft YouTube uw toestemming nodig om te laden. Voor meer informatie, lees ons Privacyverklaring
Accepteren

Social media

Steun ons ook door ons te volgen op sociale media. Abonneer je op ons YouTube kanaal en deel of like onze berichten op Facebook, Twitter en Google+. Help ons om meer mensen te bereiken die onze goede doelen kunnen steunen!

Vanwege de privacywetgeving heeft YouTube uw toestemming nodig om te laden. Voor meer informatie, lees ons Privacyverklaring
Accepteren
Vanwege de privacywetgeving heeft YouTube uw toestemming nodig om te laden. Voor meer informatie, lees ons Privacyverklaring
Accepteren

Sponsoren Team Tundra Navigate North 2018

Vanwege de privacywetgeving heeft YouTube uw toestemming nodig om te laden. Voor meer informatie, lees ons Privacyverklaring
Accepteren
Vanwege de privacywetgeving heeft YouTube uw toestemming nodig om te laden. Voor meer informatie, lees ons Privacyverklaring
Accepteren

Stichting Team Tundra donaties 2018

KiKa 5.500 euro

Vrienden van het Sophia 5.500 euro

Groepsfoto Team Tundra en ondersteuners samen met ambassadeurs van KiKa en Vrienden van het Sophia
Team Tundra - Donatie Vrienden van het Sophia 2018
Team Tundra - Donatie KiKa 2018
Ambassadeurs KiKa en Vrienden van het Sophia met Team Tundra en ondersteuners

Goede doelen 2018

Hoe kunt u helpen?

Wij zijn op zoek naar mensen en bedrijven die ons steunen in ons doel.
We hopen met uw steun en initiatieven een groot bedrag bij elkaar te rijden voor een gezonde toekomst van kinderen.
Sponsoring, donaties en andere bijdragen zijn van harte welkom.

IBAN: NL73RABO 0317916920
ovv. Stichting Team Tundra

Sponsors 2017 – 2018

Sponsors 2017 – 2018

Social media

Steun ons ook door ons te volgen op sociale media. Abonneer je op ons YouTube kanaal en deel of like onze berichten op Facebook, Twitter en Google+. Help ons om meer mensen te bereiken die onze goede doelen kunnen steunen!

Team Tundra rijdt voor KiKa

Sponsors 2017 – 2018

Sponsors 2017 – 2018

Team Tundra rijdt voor Vrienden van het Sophia

Team Tundra

CONTACT

 06-11008134 (voorzitter)

Adriaan Heijnisstraat 1
2957 AA
Nieuw Lekkerland

info@teamtundra.nl

Vragen of suggesties?