Dag 3 – Cursus omgaan met teleurstellingen
De wekker gaat deze zondag wederom om 5.45. Omkleden, de auto beladen en voorrijden, water koken en thermoskannen vullen. Alles moet nog voor het ontbijt van 6.30. Om 6.45 worden we gebrieft. Dit keer geen puzzel, maar even met zijn allen ‘Er is er een jarig’ zingen. Met een verjaardagtraktatietas van Corniel starten we de dag weer om 7.00.
In ons ritme zullen we wat aan moeten passen, want eer we alle apparatuur geïnstalleerd hebben zijn er al belangrijke minuten verloren. En dan volgt nog de puzzel voor de eerste etappe. Het zijn weer veel malussen en bonussen. We zijn daardoor toch echt zo’n beetje als laatste weg en laten op de eerste vaak toch nog een klein kwartier lopen.
Op weg
De ochtendgloren zijn prachtig in Zweden. Door dik besneeuwde bossen is het genieten. Makkelijk rijden is het niet. Waar we malussen willen vermijden en leuke weggetjes vinden op de kaart, zijn ze in het echt te besneeuwd. We verliezen hier kilometers en tijd op. Daarbij moeten we alsnog een malus meenemen.
Omdat we meer bonussen mogen ophalen geeft dat even niet vandaag. Voor 440 punten is dat prima. Het is nu vooral zaak om de maximale tijd te halen en te hopen dat onze concurrenten andere keuzes maken.
De eerste dagen in de top maken toch dat we de positie nu moeten verdedigen. Het spel wordt serieus. We zijn als laatste binnen en hebben de meeste kilometers, maar niet iedereen heeft twee bonussen. Met weer nieuwe coördinaten voor de tweede etappe nemen we meteen pauze om te puzzelen. De verschillen van vandaag kunnen extreem vergroot worden met de juiste keuzes. Er zijn bonussen van 100, 275 en 210 punten te verdienen. Rekenen heeft zin. Totdat…….
We liggen eruit!
In het klassement bij de eerste etappe zien we dat we gediskwalificeerd zijn. We hebben geen idee wat en waarom. De wedstrijdleiding checkt alles en nu blijkt dat we helemaal in het begin borden hebben gemist met 50. We reden 96 en met meer dan 30km er uit is diskwalificatie een feit. Dit is ons nooit overkomen. We letten zo op de snelheid en rijden zo veilig mogelijk, al vijf jaar lang. Na lang nadenken weten we dat de google-app en de maze-app beide 70 aangaven. Omdat er een aantal voor ons reden heeft Teus bewust even harder moeten rijden om in te halen. Nu blijkt dat we teveel op de app hebben vertrouwd. De borden langs de weg hebben we niet gezien of ze waren te besneeuwd.
Dit is verschrikkelijk zuur en we kunnen dit deze morgen eigenlijk niet verstouwen. Zoveel tijd en zoveel aandacht om die etappe te halen en alles voor niets. En onwetend….al vanaf het begin van de rit. De verschillen met onze klassementsconcurrenten kunnen we niet meer vergroten met die 440 punten. Nu gaan ze ons met honderden punten voorbij.
ZUUR, ZUURDER, ZUURST
Etappe 2 laten we meteen gaan. Niks meer rekenen en voor het maximale. Dit heeft geen zin en weer uren investeren is ook voor Teus even geen optie. Incasseren is nu een ding. Hoe verwerk je in een route je teleurstelling? Is dit niet wat bizar voor een spel?
Ik moet nu zeker denken aan de kinderen in het Sophia Kinderziekenhuis, ons goede doel. Zij en het gezin om hen heen hebben meer uitdagingen en hobbels.
En hoe incasseer je dan bij teleurstellingen? Hoe ontwikkel je veerkracht wanneer je aan het knokken bent voor uitzicht of je leven? Wij hoeven slechts een spel te overleven en te bedenken wat nu de reden is om verder te gaan. Gaan we nog het spel om het klassement? Haken we af en gaan we gewoon rondrijden en mooie plaatsen zoeken? We moeten onszelf echt even herpakken.
En ook denk ik aan stichting Quiet en de mensen in stille armoede. Velen hebben een baan, maar komen maar net aan rond. Er is geen extra’s en veel mensen kunnen niet meer meedoen of raken zelfs in een isolement. Wat maakt het dan nog de moeite waard? Wij rijden voor deze goede doelen. We hopen ook echt dat jullie onze doelen willen steunen.
Een bijdrage , klein of groot is welkom op bankrekeningnummer: NL73RABO0317916920 t.n.v. Stichting Team Tundra. Hier kunnen we nu toch nog verschil maken.
En dan door
Inzinken mag even, ook nu. We zijn net echte mensen. Gelukkig komen we er uit door de twee volgende etappes, waarin spelelementen zitten. Etappe 3 moeten we alle kilometers rijden met een gemiddelde van 80.94 km per uur. Dat is grappig en ik hou van rekenen. We hebben echter nergens houvast, dus doen gewoon weer ons best.
In Jokkmok krijgen we geen aanwijzingen, behalve een ideale eindtijd en maximale tijd. Je kunt per bonuspunt 75 punten verdienen, maar je moet maar uitvogelen waar ze liggen. En dat snappen we meteen. Bij de start van het event hadden we namelijk een kaartje van Jokkmokk met nummers gekregen. We bleken goed te zitten toen we die nummers opzichten. Alle punten hebben we kunnen verzamelen. En door spel en spelplezier is de teleurstelling dan weer vervangen door een vrolijk gevoel. Werkt het zo? Plezier voor veerkracht? Ik hoop het maar.
Met een snelle keuze in etappe 5 zijn we deze dag als eerste in het hotel. We hebben rust, een bak thee en een bak koffie. Morgen zien we wel weer. De les van vandaag in incasseren en opveren hebben we in the pocket. Wat waren de mooie dingen van de dag die we vandaag toch zeker moeten vermelden?
- prachtige ochtendgloren in het Zweedse landschap
- groepjes rendieren op de wegen
- sneeuw en prachtige sneeuwbossen
- ontoegankelijke paden, lastig maar mooi
- prachtige ritten
- belgesprekken met andere teams onderweg
- spelplezier
- vinden van de resetknop door plezier en actie
- keuze hebben tussen aanhaken of afhaken
- vroeg in het hotel, relaxstand bereikt
Etappes dag 3
Deeletappe 3-1: Bestemming: 65.595993, 19.171733; Bonus1: 65.556102, 17.850380 ???; Bonus2: 65.005055, 20.090746 200 pnt; Bonus3: 65.469952, 20.205231 240 pnt; Roadblock1: 64.591219, 18.694257 -75 pnt; Roadblock2: 64.823114, 18.793901 -75 pnt; Ideale tijd=2.00; Maximale tijd=3.30; Meerdere bonussen ophalen toegestaan.
Deeletappe 3-3: Bestemming: 66.551143, 19.764581; REGELMATIGHEIDSPROEF; De ideale tijd wordt bepaald door de gemiddelde snelheid; Gemiddelde snelheid is 80,94 km/h; Maximale tijd=0.45.
Deeletappe 3-4: Bestemming: 66.631222, 19.817343; Ieder bonuspunt levert 75 punten op, wacht op het bonuspunt totdat de app het behalen van het bonuspunt heeft bevestigd. Ideale tijd 0.20 max tijd 0.45 meerdere bonuspunten ophalen is toegestaan.
Deeletappe 3-5: Bestemming: 67.134008, 20.652666; Bonus1: 66.966610, 20.758010 250 pnt; Bonus2: 66.815026, 21.042595 100 pnt; Bonus3: 66.948054, 21.238817 175 pnt; Ideale tijd=1.15; Maximale tijd=1.55