Dag 5 – Keuzes maken

Oooooo, de wekker is hard vanmorgen. De vermoeidheid slaat toe. Het is moeilijk opstarten en ik ben ook gaar aan het ontbijt. Dat past niet bij mij en gedurende de dag zal het vast wel overgaan. Vandaag verwachten we veel etappes. We denken ongeveer 5, waarom? Geen idee. Het is een dag om veel te rijden zo tussendoor. De vraag is of we in het Noorden blijven. De fotokaarten die we kregen liggen lager in Finland en daar zijn we nog niet. We zijn nu steeds nieuwsgieriger naar de puzzels die we nog moeten maken.

Björn was gisteren eind van de dag terecht. De organisatie had hem op een route gevonden. Heel knap, een witte beer in de sneeuw. Niet handig om te gaan liften langs de weg. Gelukkig is ie weer terecht.

Ook het sneeuwscooteren kende een staartje. De stagiair van de filmploeg, jong nog, reed een schade van ruim 1.100 euro. En leer dan de teams maar eens kennen. Een arme student en zo’n bedrag? Het bedrag is gedeeld en ieder team lapt een deel. Zo wordt alles netjes opgelost.

Eerste etappe

En dan rijden. 7.00 zit iedereen startklaar in de auto. En niemand krijgt de coördinaten. Spelletje gemist? Verwarring alom. Gelukkig bleek het aan de systemen te liggen. Finse tijd is anders dan onze tijd. Om 7.11 is uiteindelijk de echte start.

Het venijn van de keuzes is vandaag ons lot. In de eerste etappe hebben we bonussen en een vraagteken bonus. We laten hem links liggen. De laatste keer kregen we een joker om 5 minuten mee te bekorten. Er kunnen ook punten of minpunten achter zitten. We maken een veilige keuze. Achteraf zien we of het wijs is geweest.

Glibberen

Finland ligt dik in de sneeuw. En dat merken we binnen 10 minuten. Om 7.21 glibberen we via de wegkant er in. Onze bolide hou je niet tegen. Met andere teams wordt samengewerkt en met de lier op onze auto worden we er via een boom uitgetrokken. Wat een kracht. Het is ook even best gezellig. De hilariteit, de onzin, even lachen met elkaar, beetje plagen. Ook dit is Navigate North.

Met 16 minuten rijden we om 7.37 verder. Tijdverlies is er, maar de maximale tijd is prima haalbaar. Vanwege de veiligheid en moeilijk begaanbare wegen nemen we maar weer een malus mee. Meer teams moeten dit doen. Het is niet anders. We eindigen de etappe niet eens zo laag en hebben plaats 5 met winst op onze naaste concurrenten. Dat geeft moed. We hebben nog wat in te halen na het verlies van 440 punten op dag 3. Het verschil is overbrugbaar zien we.

2e Etappe

In etappe 2 zitten we te hannesen. Een malus vermijden, een bonus kiezen en Teus rijdt al weg, maar dat is niet de weg die ik aanwees. Ergens gaat het verkeerd en moeten we terug. Dit kost tijd en afstand. Dat maken we echter nog wel goed met de afstandjoker. Beetje vroeg om hem kwijt te spelen, maar dat moet dan maar. Finland rijden in de sneeuw is niet zo makkelijk. Er is echter weinig keuze met die weggetjes. Her en der raken teams van de weg en zo hebben verschillende teams vandaag hun tegenslagen. En wat er nu gebeurt is heel bijzonder. We rijden zowaar ruim binnen de ideale tijd. Bonus gehaald, weggetjes goed gedaan, joker ingezet.

Plaspauze!

Dit is deze reis nog niet gebeurd. Zomaar tijd hebben om gewoon even naar de wc te gaan bij het tankstation. En even normaal een bak koffie te maken en rustig aan op te drinken. Bijna een feestje. Na etappe 1 liggen we op schema zien we. We hebben weer de 3e plaats in het klassement. We gaan goed.
Etappe 2 maken we de winst groter. We hebben dus een goede keuze gemaakt. We hebben de 1e plaats hier en blijven dus in het algemeen klassement op 3 staan. Mooi. Dan is het toch nog waard om te vechten voor die top deze dagen.

De filmploeg maakt van onze stop gebruik om onze goede doelen nog eens onder de aandacht te brengen. Goodwill is nodig, juist ook voor hen die het echt zwaar hebben in deze tijden.

Op naar etappe 3

Hier en daar worden vast coördinaten aan teams doorgespeeld, zodat je wat eerder kunt puzzelen. De gunfactor is er wel. Dat geeft lucht. De route gaat wat zuidwaarts en het is duidelijk dat we nu toch wel op landweggetjes zitten. Tractoren en vrachtverkeer laten ons vertragen. Met alle sneeuwwolken achter een vrachtwagen kun je niet zien hoe breed de wegruimte is en ook tegemoetkomend verkeer is niet te zien. Er achter blijven dus, beter blo-Jan dan do-Jan is het toch?

De rit is sowieso spannend. We weten niet wat anderen doen. Scheer je weg is onze scherpste tegenstander van vandaag. We zien dat zij voor het vraagteken gaan. Het effect van keuzes zie je pas achteraf. Ruk! Het vraagteenbonus leverde 350 punten op. Dat is 200 verschil met onze bonus. Van 3 dus gewoon weer naar 5. En onze tweede concurrent, waar we niet zoveel meer van te vrezen hadden komt ons ook gewoon weer voorbij. Hij had voordeel, omdat hij achteraan reed en dus vooraf te weten kwam wat het vraagteken waard was. Balen met een grote B. Het is ineens weer echt een wedstrijd geworden.

Etappe 4

Etappe 4 gaan we strak neerzetten. We pakken toch weer een andere bonus dan het vraagteken. Ook hierin zien we wel wat het effect is. Onze route is goed gekozen. Het venijn zit echt weer in de staart. En daar gaat het dan mis. De binnenwegen zijn slechter dan vanmorgen. De bonus is te halen, maar twee teams komen terug. Een andere route nemen wij daardoor ook. En dan blijken ze vast te zitten op die route. Dat betekent nog verder terug. In eerste plaats met nog een ander team. We vinden nog een binnenweg. Het andere team trekt een diep spoor in de sneeuw en het is lastig rijden. We hebben er geen vertrouwen in en keren helemaal om naar de hoofdroute. Kilometers en een uur terug, weer langs het startpunt. En dan blijken onze keuzes toch niet goed uit te pakken. De teams die door zijn gegaan komen uiteindelijk toch door die moeilijk begaanbare weggetjes. Mooi voor hun, pech voor ons. Een sterk begin met een omwenteling in de dag. We zijn nog heel, de auto ook.

We zijn op tijd in het Radisson Blu in Oulu. 3 teams wachten nog op een berger. In etappe 2 konden ze niet verder op een pad. Ze wachten bij een boer waar ze vier kilometer naar toe moesten lopen. We gaan er van uit dat ze morgen gewoon weer bij ons aan het ontbijt zitten. Het kan altijd gekker…….

Etappes dag 5

Deeletappe 5-1: Bestemming: 67.408670, 26.573750; Bonus1: 67.782266, 24.910346 125 pnt; Bonus2: 67.692467, 25.914616 ???; Roadblock1: 67.611085, 25.298212 -75 pnt; Roadblock2: 67.426454, 26.389072 -75 pnt; Ideale tijd=1.34; Maximale tijd=3.00.

Deeletappe 5-3: Bestemming: 65.372131, 26.993226; Bonus1: 65.803274, 27.478386 125 pnt; Bonus2: 65.765890, 26.721110 ???; Roadblock1: 65.991726, 28.180811 -175 pnt; Roadblock2: 65.781407, 28.013828 -125 pnt; Ideale tijd=1.50; Maximale tijd=2.30.

Deeletappe 5-4: Bestemming: 65.096668, 25.817174; Bonus1: 65.146512, 26.522391 ???; Bonus2: 65.318848, 25.793324 ???; Bonus3: 65.518923, 26.285058 175 pnt; Bonus4: 65.426058, 26.361609 250 pnt; Ideale tijd=0.55; Maximale tijd=2.15.

Deeletappe 5-5: Bestemming: 65.015390, 25.466850 GENEUTRALISEERDE ETAPPE.

Doneer met iDeal aan Stichting Team Tundra via Geef.nl
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.

Sponsoren Team Tundra Navigate North 2025

Abonneer je op ons YouTube kanaal en mis niets!