Sponsoren Team Tundra Navigate North 2025

Dag 8 – Beslissende ronde

De laatste dag. We zijn er aan toe. De dagen zijn lang en vermoeiend, de tocht zuidwaarts naar de bewoonde wereld is altijd minder mooi. Maar er moet toch nog gepresteerd worden. De organisatie kennende zal er nog een spel in gegooid worden of krijgen we weer een uitdaging waarbij iedereen van de radar verdwijnt.
Vertrouwen op eigen kracht is vandaag ons motto.

We staan vierde in een top 3, 4 en 5 en ondanks dat we de 440 punten van dag 3 missen is het zeker nog de moeite waard om in de top 5 te blijven. Waar de tocht naar toe gaat weten we niet. We hebben wel een vermoeden.

Gisterenavond hebben we met meerdere teams over mogelijkheden gesproken. Meestal eindigen we in Duitsland, maar met nog navigatiespel er in is dat naar ons idee uitgesloten. Kopenhagen zou nog een optie zijn. Dat betekent ook nog flink kilometers rijden op zaterdag om thuis te komen. Ook dat vinden we onwaarschijnlijk. Wij denken dat de rit naar Göteborg zal zijn. Daar gaat de nachtboot naar Kiel. Een relaxte reis en van daar uit een uur of 6 naar huis. Andere teams vinden dit ook een onwaarschijnlijkheid en te duur voor de organisatie. We zullen het zien.

We krijgen een lange etappe met een maximale tijd van 8.00. We moeten dan allemaal bij het eindcoördinaat zijn. Er wordt aangekondigd dat er dan een evenement begint. Met een afvaart om 18.15 en ongeveer 2 uur voor die tijd inschepen vinden wij ons idee nog steeds niet gek. Het eindcoördinaat ligt ook in Göteborg.

Weer Russisch Roulette?

In de omschrijving lezen we dat we vandaag meerdere bonussen mogen ophalen en dat we in onze map in de app moeten kijken. Dat is fijn. En daar zijn we wijs van geworden. We zien 3 groepjes van 4 zwarte bolletjes op de kaart rondom de rit naar Göteborg. Zou dit het Russisch Roulette spel van afgelopen week zijn?
En hoeveel zien we dit keer? Zouden de bolletjes van kleur verspringen? Moeten we weer kleurgroepjes verzamelen? We weten het niet. Eén ding zie ik wel en dat is dat het haalbaar lijkt in de maximale tijd. Mocht het niet zo zijn dan beginnen we met alles ophalen en kunnen we later nog een kleurkeuze maken.

We vertrekken snel en liggen meteen flink voorop. Op onze map zien we het vertrek van de andere teams en hun keuzes. Team 1 – Interforce en team 3- Scheer je weg zitten op onze route. Dan zitten we goed. Groot Hart en onze geduchte tegenstander No Guts no Glory gaan een andere route. Opmerkelijk en spannend. We hebben nog wat waar te maken vandaag.

Het is een echte puzzelrit. Op google maps probeer ik ver genoeg in te zoomen om precies uit te vinden waar de coördinaten van de zwarte bolletjes liggen. Daarna is het kiezen voor de beste volgorde, want tijd en kilometers zijn belangrijk. Ik heb er lol in, want dit is echt navigeren en flink rekenen. Teus rijdt nu niet op de kaart, maar moet het met mijn aanwijzingen doen. En voor je het weet ben je een afslag voorbij of rijd je een keer mis. Ik moet de kaart in de gaten houden, maps op de app, de andere teams, de tijd, de chat en de meldingen. Met zo’n opdracht zou het handig zijn om met 5 schermen te werken. Nu moet ik veel schakelen of opnieuw naar een keuzemenu van een scherm. Maar het lukt. Het eerste groepje coördinaten gaat ons aardig af.

Waar we tempo verliezen is bij het draaien op kleine weggetjes. Dat gaat niet met ons slagschip, dus moeten we vaker wat verder om te kijken of er gekeerd kan worden. Al vrij snel liggen we niet meer voorop. Het lijkt er echter op dat andere teams niet alle bonussen gaan halen. Dat is bijzonder, want alles lijkt haalbaar binnen de tijd. Of zou ik me weer verrekend hebben? Groot Hart en No Guts no Glory rijden samen. Ze gaan snel. Wat kunnen zij dan beter? Ik heb echt nog veel te leren lijkt het. Maar door, we zouden deze dag vooral op onszelf vertrouwen.

Mijn bolletjes zijn deze rit wel zichtbaar. Ze blijven echter zwart. Teus krijgt kleur, maar kan niet inzoomen en zijn achtergrond scherm blijft grijs. Wederom kunnen we dus niet helemaal meedoen. Gelukkig hebben we besloten alles op te halen, dus voorlopig gaan we door. Kaartlezen hoort nog bij de oude tijd en ben ik nog niet verleerd. Altijd handig.

Glad en smal

De volgende coördinaten moet ik nog helemaal opzoeken. Dat lijkt te doen op deze rit. Maar dan zit het tegen. Ik moet opletten voor Teus en kan niet even aan de slag. Hij moet immers allerlei afslagen maken en op de weg letten. En die weg is deze rit weer extreem glad en smal. Teus moet dus hard werken met goede focus en scherp zijn. Af en toe levert dit echt wel zweet op. Soms rijd je met je adem in en je billen bij elkaar….

We kiezen tussendoor noodgedwongen voor een pauze om even te ontspannen, te plassen, koffie te drinken en mij de kans te geven de volgende coördinatengroep op google maps te vinden. En we liggen achterop. Wat gaan de teams toch snel! Veel teams zitten op hoofdwegen. De coördinaten liggen op binnenwegen en kleine paden. Interforce en Scheer je weg kunnen sneller draaien dan wij. Zij zitten nog op onze route al liggen ze wat voorop.

Dolle ritten

Het zijn dolle ritten op spekgladde weggetjes voor we beter begaanbare wegen rijden naar het tweede groepje zwarte bolletjes. Ik maak weer tekeningetjes in mijn notitieboek en probeer via anderen een beetje uit te vissen welke kleuren bij welke bolletjes horen. Als het er op aan komt heb ik de kleuren nodig.

Ik merk dat Interforce en Scheer je weg de coördinaten in andere volgorde nemen dan wij. Zijn ze slimmer? Heb ik het wel juist uitgerekend?
Ik weet het niet, maar we hadden besloten echt voor eigen kracht te gaan deze rit, dus we houden mijn koers aan en halen ze op, zoals ik ze bedacht heb. Teus heeft nog steeds geen goed scherm en bij mij blijven bolletjes zwart.

Via de wedstrijdleiding vraag ik om de kleuren van het derde groepje coördinaten. We krijgen ze via een foto. Gelukkig maar en terecht, want iedereen kan de kleuren zien. Ik ben in verwarring. Met het uitvissen van de volgende vier punten op de kaart lijken we nog steeds voldoende tijd te hebben voor de maximale tijd om in Göteborg te komen. We rijden nu echter helemaal als bezemwagen achteraan. Dit is ons de hele reis nog niet gebeurd. En ja we hebben pauze genomen, maar andere teams zullen toch ook gedurende de dag pauzeren. Groot Hart en No Guts no Glory rijden vooraan. Het lijkt er op dat zij niet alles ophalen. En dat is raar, want zij zijn zo ontzettend fanatiek.

We hopen maar dat groepjes kleuren bonussen opleveren. Dat was immers het spel van afgelopen week. Per ongeluk nu malussen halen, zou weer verschrikkelijk zuur zijn. We gaan door. Ook Scheer je weg zou dan de mist in gaan, dus dan zou het spel nog gaan om tijd en kilometers. Interforce heeft er geen last van. Zij zullen hoe dan ook eerste blijven, al zouden ze vandaag niet rijden. We weten niet hoeveel punten het gaat opleveren. Is een kleurgroepje 150 waard, of 500? Vier kleuren en drie keer ophalen. Vier keer een bonus van? Of?

We zien het weer aan het eind van de rit. Het kan altijd weer een verrassing zijn hoe de laatste dag uitpakt in de einduitslag. En dan is er nog een receptenwedstrijd. Zelfs daarmee kan iemand de lachende derde zijn. Beetje gek, want het gaat niet om navigeren en dit is toch Navigate North. Op naar het derde groepje coördinaten.

Ik reken drie keer, maar we zitten prima in de tijd. We gaan ze dus ook alle vier ophalen. De wereld is minder wit, de temperatuur ligt hier op 0 en soms op 1.
De wegen zijn beter te rijden, dus we zijn er vrij vlot. En dan gebeurt er iets geks. Onze volgorde noemen wij 1 t/m 4. Ik heb flink gerekend.
Coördinaat 2 komt niet meteen binnen. Bij het weggetje naar 3 komen er 2 meldingen van coördinaten binnen. 3 ligt dus verder vooraan in de weg dan ik dacht. Snel terug. Of???? Zou punt 4 meteen na 2 hebben gelegen? De range om een coördinaat heen laat wel eens zien dat je je punt eerder binnen hebt dan waar het werkelijk ligt. Ik ben alert. Er is iets geks aan de hand.

Teus en ik letten scherp op wat er gebeurt in onze meldingen als we naar onze 4e punt rijden: Geen melding, ook niet als we een flink aantal kilometers door gaan. Chips!! Ik had wellicht gelijk. Ik bel de wedstrijdleiding om dit te overleggen. Dit klopt niet. We gaan terug naar het punt voor 4 om opnieuw 3 op te halen in de hoop dat dit alsnog binnen komt. En dan blijkt mijn vermoeden juist.

Na overleg geeft de wedstrijdleiding aan dat we de extra kilometers terug krijgen. Dit hoort inderdaad niet. Soms zitten er nog fouten in het systeem of lopen vectoren van coördinaten over elkaar, wat hier het geval geweest moet zijn in ons nadeel. En dan krijgen we rust, want we hebben veel tijd over. We kunnen nu de snelste route doen naar het eindcoördinaat. Het lijkt nu serieus of andere teams niet alles op hebben gehaald. Voor hen hoeven we dus geen tijd of afstand in te lopen. Wij en de andere 2 genoemde teams hebben wel alles opgehaald, dus hebben wij sowieso de langste afstand en de meeste kilometers. Onderweg is er nog wel wat te bekorten, maar we willen nu z.s.m door.

De route wordt saaier, er zijn hoofdwegen en minder sneeuw. Voordat we aankomen zetten we onze afstandjoker nog even in, wellicht helpt dit. En jaaaaa, het blijkt. We winnen deze etappe, ook van Interforce en Scheer je weg. We hebben op onszelf vertrouwd en dat was vandaag helemaal goed. Voor navigeren staan we nu nummer 3.

Göteborg

In Göteborg krijgen we nog een rit van 9 minuten met een max van 15. Dat valt nog niet mee in de drukte. Het is in ieder geval duidelijk dat we inderdaad op de boot naar Kiel gaan. De rit maakt niet veel verschil meer. Onderweg is duidelijk geworden dat team Scheer je weg nog 300 punten krijgt voor hun recept. En daarmee is de uitslag bepaald. Groot Hart en No Gust no Glory haalden om wat voor reden vandaag niet alle bonussen op. No Guts komt daarmee onder ons te staan. Scheer je weg schiet met hun receptenwinst ons voorbij en ook Groot Hart. Zo belanden zij op de 2e plaats. Het is ze gegund.

Navigate North is klaar

We hebben het goed gedaan! Op een ritdiskwalificatie met verlies van 440 punten na hebben we een superplaats. En….we hebben het samen gedaan en samen gewerkt met anderen. We hebben veel plezier gehad en kunnen heel en veilig naar huis. ’s Avonds op de boot kunnen we ontspannen en wie nog niet naar bed wil kan lekker lang door bij muziek in de bar. Na al dat zitten de hele week dans ik het er wel even uit.

Zaterdags rijden we lekker ontspannen naar huis, waar we rond 16.00 zijn. De was en boodschappen gaan weer door. Om 19.00 staat de appeltaart in de oven. Vanavond gaan de beentje omhoog en ploffen we lekker op de bank.

Bedankt aan alle mensen, die ons en andere teams hebben gevolgd en bemoedigd. Ook de reacties op de filmpjes en onze goede doelen waren goed om te lezen en te horen. Rond april zal de grote film weer uitkomen. Er moeten nog sponsorbedragen binnen komen en er zijn nog twee extra toezeggingen. Eind van de maand februari zullen we de balans opmaken en het bedrag bekend maken.

Maar nu eerst rust en nagenieten.

Dank aan alle sponsoren en donateurs die de goede doelen weer hebben gesteund!

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.

Etappes dag 8

Deeletappe 8-1: Bestemming: 57.717874, 12.000600; Ideale tijd=5.45; Maximale tijd=8:00; meerdere bonussen ophalen is toegestaan. Succes vandaag en zorg ervoor dat je de maximale tijd niet overschrijdt, het zou zonde zijn om het avond programma te missen. Leer van de vorige keer en kijk in de app op de map!

Doneer met iDeal aan Stichting Team Tundra via Geef.nl
Abonneer je op ons YouTube kanaal en mis niets!