Maandag 22 januari
Dit schrijvende in het stadshotel van Lulea met een sfeervol verlicht uitzicht over een prachtig plein zit ik vol adrenaline en ongeloof na te genieten van de dag….
“Is de dag geslaagd?” vroeg iemand mij via facebook. Waren de tijden goed, de bonussen en afstanden genoeg om in het klassement te komen? Geen idee. Maar waren we geslaagd? Jazeker! We zijn gezond en nog heel. En we hebben maffe dingen meegemaakt. We zijn niet de richtingen opgegaan, die ik van tevoren had bedacht. De organisatie van Navigate North blijft onvoorspelbaar prettig verrassend. Geen enkel jaar is hetzelfde. Knap werk.
Deeletappe 4-1
Deeletappe 4-1: Bestemming: 67.675120, 21.631220; Ideale tijd=0.53; Maximale tijd=0.55.
Een avontuur
Hier en daar hebben we al wat beelden gepost van dolle ritten in het donker en de sneeuw. Wie de beelden bekijkt, ziet dat we vaak heel weinig zien. Dat beperkt alles voor elke deelnemer. Het is lang donker s morgens en ook al vroeg s middags. Sneeuwval en dikke sneeuw maakt dat je weinig ziet. De sneeuw reflecteert in je koplampen. De wegbermen zijn niet zichtbaar, waardoor de rijdbare strook niet breed is en inhalen is geen pretje, maar ergens achter blijven ook niet, omdat de sneeuw die in grote wolken achter een auto aankomen alle zicht benemen.
En toch blijft dit het avontuur. Het is ruig rijden. Het vraagt om stuurmanskunst en het overmatig concentreren en beheersen van je auto.
Deeletappe 4-2
Deeletappe 4-2: Bestemming 67.140098, 20.702920; Bonus1: 67.464649, 22.063074 45 pnt; Bonus2: 67.052538, 22.171612 90 pnt; Bonus3: 67.261058, 22.724710 100 pnt; Malus1: 67.665438, 21.594261 -90 pnt; Malus2: 67.667362, 21.672721 -90 pnt; Malus3: 67.152313, 20.927056 -90 punt; Malus4: 67.608409, 21.113496 -90 pnt; Ideale tijd=2.00; Maximale tijd=2.20; Max 1 bonuspunt ophalen.
Van het padje
In etappe 2 vandaag kwamen we de eerste naast de weg tegen. Met 2 minuten vertraging konden we door, de auto was er zo uit. Maar toen werd het verhaal anders. Team Bingo (5) was flink doorgeschoven naast de weg en hadden ze er niet uit kunnen halen. Gelukkig reden Snowpatrol en wij er achter. Met onze wagens heb je meer kans. Met trekkracht en een lier gingen we het niet redden. Bingo zat zo vast dat Snowpatrol er zelf naar toe getrokken werd. Dan maar met twee auto’s. Meer tegenkracht met een zware Tundra erbij. Dat moet toch lukken. Helaas niet.
Blij met het serviceteam
Wij zijn blij met Marian en Leo van het serviceteam. Ze lossen niet alleen storingen op. Dit jaar zijn ze vooral bezig met de dwarsliggers en uitvliegers. Uiteindelijk hebben de drie auto’s de tegenkracht geboden om stabiel te blijven, terwijl een stevige lier zijn werk deed. Het is prachtig om te zien. Met een uur waren we klaar, maar wel ijskoud. Met snel een bak koffie langs de weg zijn we in precies een uur weer verder gegaan. De organisatie regelt dat zulke uren voor hulp terug gegeven worden. De deelnemers die langs de kant liggen krijgen dat uur niet terug.
Deeletappe 4-3
Deeletappe 4-3: Bestemming 66.642716, 19.824421, Bonus1: 66.871114, 20.971431 80 pnt; Bonus2: 66.747506, 20.649694 125 pnt; Malus1: 67.128047, 20.510826 -90 pnt; Malus2: 67.020804, 19.897485 -90 pnt; Ideale tijd=1.45; Maximale tijd=1.55; Max 1 bonuspunt ophalen.
Puzzels om bonussen en malussen waren deze dag niet leidend. of we het goed hebben gedaan of niet, dat zien we wel. Het weer was leidend. Zweden schijnt een heel mooi land te zijn. Andere jaren kregen we er zeker wel eens wat van mee. Maar dit jaar zijn veel weggetjes onzichtbaar of niet te rijden.
En een mooie waterkrachtcentrale filmen…..vergeet het maar. De beelden tonen hoe wit en onzichtbaar alles is.
De laatste etappe zit nog in mijn lijf. geen bonussen en malussen, dus meteen op de weg zonder vertragende puzzel. 1.11 ideale tijd voor een rit van 1.06. Dat is normaal gesproken een eitje. Met een maximale tijd van 1.20 zou dit andere jaren zelfs enigszins beledigend zijn. Maar nu…..
Onderweg heb ik beelden doorgegeven aan mensen via WhatsApp. het was levensgevaarlijk op onze route. Hoge sneeuw, sporen waarover je meer glibbert en glijdt dan kunt sturen. We besloten al snel dat nu veiligheid belangrijker was dan snelheid.
Toch haalbaar?
De maximale tijd was niet haalbaar. De routeplanner liet daar al 6 minuten verder over zien. Normaal rijd je dat er wel af in een uur, maar nu niet. We reden flink door, maar steeds zo’n 20 tot 30 km/ u onder het gegeven maximum. Soms moet je doen wat verstandig is. Ik heb hier en daar een afsnijroute gevonden en die bleken begaanbaar. Ook vertraagd, maar daar zou iedere deelnemer nu ook op hoofdwegen last van hebben.
Die laatste seconde!
Gaandeweg dat we bij ons eindpunt in de buurt kwamen bleek de maximale tijd op 3 minuten na haalbaar te zijn. Hoe Teus het ook deed, hij bleef vaart maken. Toen we anderhalve kilometer voor het eindpunt nog op 2 minuten over de max zaten bedacht ik me dat als er geen verkeer zou zijn het misschien toch de moeite nog waard zou zijn. En toen ik tegen Teus zei dat die laatste minuut 1 minuut lang was om uit te klokken zette hij als een dolle door.
Het werd een hilarisch einde. En hoe bizar… Met een maximale eindtijd klokten we uit om 15:40:56. Elke seconde telt. 57, 58, 59…..en binnen de tijd!
Deeletappe 4-4
Bestemming: 66.100518, 21.792712; Bonus1; 65.849144, 20.457305 120 pnt; Bonus2: 65.969396, 21.233295 100 pnt; Bonus3: 66.487190, 20.878294 80 pnt; Malus1: 66.064383, 20.999894 -100 pnt: Malus2: 65.980700, 21.602962 -100 pnt; Ideale tijd=2.40; Maximale tijd=3.00; Max 1 bonuspunt ophalen.
Deeletappe 4-5
Bestemming: 65.545952, 22.394208; Ideale tijd=1.11; Maximale tijd=1.20
We hebben gelachen en waren uitgelaten. Knettergekke kunsten en wellicht veel strafpunten, maar deze laatste rit… Dit zijn dan toch de kersen op de taart. En nu eten en rust.
Morgen gaat de wekker gewoon weer om 5.30 uur.