Zaterdag 20 januari
Wat waren we gisteren laat in ons hotel na ons sleepavontuur. Uiteindelijk na 3,5 uur graven, tobben, twee teams met versterking en uiteindelijk een sleepbedrijf waren we dan los. Petje af voor Jan Snel, die in die kou bleef doorgaan. En niet alleen bij ons.
Binnen de Navigate North zijn afspraken duidelijk. Je helpt elkaar er uit. En waar wij tot u toe altijd zelf sleepten konden wij nu een beroep doen op de anderen. En petje af voor de organisatie. Er bleven 13 ploegen zo laat achter, dat de keuken was gesloten. Zodra we binnenstapten werden de borden opgewarmd en opgediend door Veronique. Na ons volgden nog meer teams. Allen koud (-26) en met flinke rammelende magen. Om 22.45 zijn we maar meteen naar onze kamer gegaan.
Het was een zware dag en de wekker stond voor deze ochtend al weer om 5.45 uur.
Dit is geen vakantie
Voor een goed doel moet je wat over hebben. ’s Morgens vroeg op, de auto inladen en zorgen dat hij warm is en van binnen en buiten ijsvrij. Ook altijd even thermosflessen vullen voor onderweg.
Na een snel ontbijt volgt dan een briefing. Vanmorgen was dit om 6.45. Met een zak vol puzzelstukjes moesten we daar maar wat van maken. Het waren drie puzzels door elkaar om aan de volgende bestemming, de tijden en de bonussen en malussen te komen. En daar gingen we dan weer.
Deeletappe 2-2
Bestemming: 64.891309, 28.888322; Bonus1: 64.397150, 27.184940 120 pnt; Bonus2: 64.163946, 28.847072 70 pnt; Bonus3: 64.632998, 29.687805 50 pnt; Malus1: 64.199231, 29.171834 -80 pnt; Malus2: 64.087094, 28.868508 -55 pnt; Ideale tijd=2.00; Maximale tijd=3.30; Max 1 bonuspunt ophalen.
Volg onze locatie live via de website van Navigate North.
Dit jaar is het echt moeilijk
Er zijn zoveel bonussen en malussen en het gaat om zoveel punten dat het rekenwerk teveel tijd in beslag neemt. Iedere keer dan maar een snelle keuze in de hoop dat het wat oplevert. En wanneer je een weg inslaat kun je niet gauw meer bijstellen. De eerste etappes leveren niet veel punten op.
We rijden wel netjes op snelheid, want we hebben weinig strafpunten. We zien wel winnaars, die dit keer over flinke malussen rijden en verliezers van gisteren, die slimme wegen zoeken.
Wij zoeken dit keer niet meer zo graag naar weggetjes. Het avontuur van gisteren hebben we net achter de rug en dat willen we graag zo houden. We volgen nauwgezet wat andere teams via de live app. Eens kijken hoe het met de wegen staat. Foto’s en films van teams die er naast liggen komen er genoeg voorbij.
Deeletappe 2-3
Bestemming: 65.570948, 28.244144; Bonus1: 65.028557, 29.250063 85pnt: Bonus2: 65.424222, 29.559204 85pnt; Bonus3: 65.488700, 29.306787 90 pnt; Bonus4: 65.151517, 28.060042 75pnt; Malus1: 64.912979, 28.799533 -85pnt; Malus2: 65.189133, 28.415258 -85pnt; Malus3: 65.520312, 28.231162 -85pnt; Ideale tijd=2.00; Max tijd=2.30; Max 1 bonuspunt ophalen.
De ritten zijn prachtig
Verstilde beelden, sprookjesachtig mooi weer. Zeker als het daglicht verschijnt. Met af en toe een zonnetje er door krijgen de bomen een gouden gloed. Dat is genieten. De kou is er dit jaar ook weer. We tikken -28 aan. Elke pitstop blijven we niet te lang buiten. In de auto is het beter te doen. Teus werkt hard. Veel wegen zijn zo besneeuwd dat het zwaar rijden is. Er zijn ook weggetjes binnendoor die begaanbaar zijn, maar waar de auto flink schuift. Zwaar werken om te zorgen dat we er niet af liggen.
We rijden door veel niemandsland
Dit land is zo enorm groot en er wonen zo weinig mensen. dat is wel even anders dan bij ons in de Randstad. We komen nagenoeg niemand tegen. Er zijn fiets en wandelpaden, maar hier komen niet veel mensen. Dat was in Helsinki wel anders. Tot etappe 3 komen we ook geen elanden of rendieren tegen. Waar blijven ze nou. Gelukkig hebben we uiteindelijk één kleine groep kunnen spotten en vastgelegd op een filmpje.
Even helpen
En dan in een tijdrit waar we moeite moeten doen om de tijd te halen, worden we naar de kant gevraagd. Een Finse bestuurder vraagt om hulp. Gelukkig konden we dit regelen met de organisatie, waardoor we gemiste tijd terug kregen. Het was best nog even een klus om de Fin er uit te halen, maar we hebben m blij gemaakt.
Vandaag reden we 5 etappes. Zweten om tijden te halen en weggetjes te vinden. In etappe 4 moesten we team Kippie nog achterna om er uit te halen. Toen we aankwamen bleek een ander team er al te zijn.
We konden snel verder
Etappe 4 liep vandaag het best. Uitslagen tijdens de rit kijken we achteraf. Wij zitten in het spel en moeten door. Rit 3 en 4 waren een flinke puzzel, maar hadden we tijd over om te tanken of voor een pitstop. De laatste etappe hebben we echter een bloedstollende tijdrit gehad, waar we op een uur 8 minuten moesten inhalen om een goede tijd neer te zetten.
Het was donker, de wegbermen zijn nagenoeg niet zichtbaar, dus knijpen om door te gaan. En balen als je achter Finnen rijdt, die 40 rijden waar je 80 mag. Begrijpelijk als je de wegen ziet, maar daar willen wij geen rekening mee houden. En we hebben superbanden, dat scheelt enorm. Gelukkig klokten we etappe 5 uiteindelijk exact weer op de ideale tijd.
Vandaag deden we het achteraf niet slecht
Etappe 4 hebben we gewonnen. In het klassement zijn er flink wat verschuivingen. De punten zijn zo hoog met al die bonussen dat het lijkt of niets meer in te halen is. We eindigen deze dag als 6e en staan nu als 7e weer binnen de top 10 van het algemeen klassement. Bizarre verschuivingen, die we niet hebben verwacht. Hoewel het allemaal niet zo leek te lukken blijkt het toch prima geslaagd.
Deeletappe 2-4
Bestemming: 66.126731, 28.155204; Bonus1: 65.820306, 28.557200 100pnt; Malus1: 65.660594, 27.946188 -95pnt; Malus2: 65.945438, 28.132161 -65pnt; Ideale tijd=1.50; Maximale tijd=2.00; max 1 bonuspunt ophalen.
Deeletappe 2-5
Bestemming: 66.168060, 29.140830; Malus1: 66.091512, 28.423176 -90pnt; Ideale tijd=1.00; Maximale tijd=1.30.
We eindigen in een skihotel, waar we 19.30 worden verwacht voor een diner. Omdat het ontbijt werd aangekondigd om 7.00 hadden we de stiekeme hoop dat we morgenochtend konden uitslapen en iets leuks zouden gaan doen. Het thema van deze reis is immers ‘spelen in de sneeuw’.
Onder het avondeten horen we echter dat het hotel meewerkt om het ontbijt naar 6.00 te verplaatsen. Vroeg op en om 7.00 gas er op.