Dag 8 | De terugreis

Na een nacht op de boot naar Stockholm vertrekken we vroeg. Om 6.30 rijden we de boot af. Vantevoren hebben we een klein stukje gevonden om af te snijden, maar verder zal iedereen toch zeker dezelfde kilometers afleggen. De extra punten moet je daar dus uithalen of door de dagjoker in te zetten, maar die bewaren we nog even. Al gauw gaat ’t mis. In de tunnel in de stad verspringt de navigatie van Teus, die daar snel op anticipeert en ’t stuur omgooit de rechtertunnelbuis in. Helaas was dat de verkeerde actie en komen we verkeerd uit waarna we door moeten rijden om terug te keren. Extra kilometers dus. Navigatie van slag. Dat kan gebeuren.

De dag begint dus al enerverend. Etappe 1 zullen we dus op puntenverlies rekenen. Maar de reis is lang, dus er volgen vast nog etappes genoeg. Etappe 2 dan maar meteen goed inzetten. We vinden een weg om de malus heen en denken snel aan te kunnen sluiten op de route. Dat valt tegen, want de aansluiting is er niet. De bocht draait onder de hoofdweg door en vervolgt zich. We nemen even een stop langs de kant en zien dat er niets aan de hand is, als we vervolgen kunnen we mooi een bonuspunt meepakken. De route is langer, maar daar zou de dagjoker nog helpen, omdat je daar je kilometers 25 km mee mag bekorten.

De route is prachtig. We rijden relaxt en genieten enorm. Bossen, heuvels, groene velden, boerenweggetjes, prachtig. De tijd loopt echter op en de ideale tijd komt in het gedrang. Daar hadden we even niet op gerekend. We checken de tijd hoeveel we er af moeten rijden en dat blijkt 22 minuten te zijn. Onmogelijk. Daar gaat een etappe. De joker bewaren we dus maar, die haalt nu niets uit, want die gaan we op tijd verliezen. Dan checken we het extra half uur voor de maximale tijd en blijkt dat we maar een kwartier tussen de ideale en maximale tijd hebben! Die halen we dus zo niet. Er moet minimaal 6 minuten worden ingelopen, liefst wat meer. Dus gas er op en weg idyllisch rondrijden.

Het is opletten en scheuren om nog net de etappe niet helemaal verloren te laten gaan om ook die bonuspunten te zien verdwijnen. Waar zijn we mee bezig. Dit is niet handig. We redden ’t gelukkig net 2 minuten op de ideale tijd, maar moeten ons nu echt gaan resetten. Het puntenverlies gaat ineens heel hard en dat kan natuurlijk niet. We resetten en besluiten vanaf etappe 3 dan maar echt alles op alles te zetten om het nog een beetje goed te maken. Via contacten begrijpen we dat we 250 punten boven de nummer 4 stonden, dus we hebben niet teveel te verliezen.

Dag 8 (vervolg)

Etappe 3 zetten we dan ook goed in. We rijden stevig door en hebben genoeg ruimte om de ideale tijde te halen.

Ja dat denken we… totdat Teus een gek geluid hoort en vraagt wat dat is. In m’n achteruitkijkspiegel kijk ik 3 keer en dan besluit ik te geloven dat we een lekke band hebben…. We rijden precies de rijksweg op als we dat constateren. En nu? Zo kunnen we niet verder. Dan maar op de vluchtstrook. Niet ideaal maar we moeten echt stoppen. We bellen de backoffice die ’t service team gaat inschakelen en precies op dat moment stopt het team de Rooij Autotechniek achter ons. En dan gaat het heel snel. De taakverdeling gaat snel en ieder pakt beet. Ik moet foto’s maken en filmen voor bewijslast, want de spelregels zijn niet mals. Wat een mannen, wat zijn we blij. Met 13 minuten staat er een nieuwe band onder. Met de compressor blaast Teus lucht bij en na opruimen van alles rijden we nog binnen ’t kwartier weer. Wat een avontuur!

De ideale tijd halen we niet meer, maar we komen nog wel binnen de maximale tijd binnen. Onder het rijden hoorden we wel dat het puntenverschil met nummer 4 geen 250 maar ongeveer 800 punten was. Er is dus geen issue vandaag. Hoewel ’t niet loopt hebben we wel steeds nog geklokt en de etappes zullen we niet hoog eindigen, maar punten zullen er zijn. Onze plek in de top 3 zullen we dus handhaven. Na een pauze om even bij te trekken lukt het vanaf etappe 4 weer goed.

De laatste etappe hebben we 5.30 uur om van onderin Zweden naar Lubeck in Duitsland te komen. Omdat we eerder die route reden weet ik de wegen om minder kilometers te maken. En we hebben geluk. Alles lukt. We nemen twee veerboten en rijden er elke keer rechtstreeks op, waarna de klep gesloten wordt. Geen wachttijden en alle ruimte om in de file niet gespannen op de tijd te letten. Ook alle tijd om 15 minuten extra te moeten nemen met langzaam rijden op een route waar je kunt bekorten. Zelfs ruim drie kwartier over om af te melden bij ’t eindpunt.

Nokian Navigate North Challenge

Dag 8 (vervolg)

Om 19.00 worden we met champagne binnengehaald. Wat een prestatie weer. Dat hebben alle teams wel weer verdiend. Allemaal gezond terug en op een enkele lichte schade na zijn alle auto ’s ook goed aan gekomen. Prima gelopen.

We eten laat met elkaar. En we doen nog een gekkigheidje, omdat we op school een Sinterklaaspak hebben meegenomen. Met een leuk Sintermezzo en een gezellig after dinner gaan we om 1.00 slapen. Morgen niet vroeg op, rustig naar Haaksbergen voor de gezamenlijke binnenkomst, afsluiting en eindfeest. Wat een ervaring weer. Hoewel mensen kunnen meegenieten van de foto ’s en filmpjes van alle teams is het een beleving die je moet meemaken om echt te weten wat ’t is. Wauw…. We hebben ’t weer gedaan.

Wij zijn blij en ook dankbaar met alle geweldige reacties van iedereen die meeleefde met ons avontuur. We hopen ook dat het heeft opgeleverd en zijn benieuwd hoeveel we onze goede doelen mogen overhandigen.

Maar eerst nog naar huis en feesten!

Navigate North Challenge
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
Ik Accepteer
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
Ik Accepteer

Social media

Steun ons ook door ons te volgen op sociale media. Abonneer je op ons YouTube kanaal en deel of like onze berichten op Facebook, Twitter en Google+. Help ons om meer mensen te bereiken die onze goede doelen kunnen steunen!

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
Ik Accepteer
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
Ik Accepteer
Navigate North 2020 | Dag 8 | Denemarken
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
Ik Accepteer
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
Ik Accepteer

Hoe kunt u helpen?

Wij zijn op zoek naar mensen en bedrijven die ons steunen in ons doel.
We hopen met uw steun en initiatieven een groot bedrag bij elkaar te rijden voor een gezonde toekomst van kinderen.
Sponsoring, donaties en andere bijdragen zijn van harte welkom.

IBAN: NL73RABO 0317916920
ovv. Stichting Team Tundra

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
Ik Accepteer
Team Tundra | Doneren | Liefdadigheidsinstelling | Goed doel
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
Ik Accepteer
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
Ik Accepteer
Team Tundra rijdt voor Stichting Het babyhuis in Dordrecht
Team Tundra rijdt voor Stichting Vrienden van het Sophia
Route Team Tundra | Navigate North 2020

Jij kan onze stichting helpen door het storten van een donatie. Op die manier steun jij ook onze goede doelen in 2020! Lees meer over ons project in 2020

Lees meer over het Team Tundra project Navigate North 2020

Onze sponsoren van Navigate North 2020