Woensdag 24 januari
We kennen onze pappenheimers inmiddels wel een beetje. In etappe 2-3, 4-4 en in dag 5 stonden er aan het einde tussen haakjes woorden. En we wisten dat we hier iets mee moesten. Geboortedatum kwam twee keer voor.
We hebben gepuzzeld, ook met ons Tundra Team thuis in de back office, of we wat uit de coördinaten konden halen. We hebben eens bekeken of dit eventueel iets met de mensen van de organisatie kon betekenen of iets te maken kon hebben met mensen uit de landen die wij doorkruisen. Vanmorgen vroeg gingen mijn gedachten er nog over voor het ontbijt. Wanneer zou dit langskomen?
Nou, vanmorgen dus. We mochten om 6.45 de coördinaten halen. Iedereen kreeg een kluisje en daar was ie dus… vast de puzzel met de woorden… geboortedatum.
De oplossing
In de coördinaten hebben we dagen, maanden, jaren gevonden. Het kluisje bleek een cijferslot van 4 cijfers. Toen wist ik meteen dat alles wat we maar hadden kunnen denken het niet meer kon zijn. Voor mij lag voor de hand dat 4 cijfers alleen konden worden samengesteld uit onze geboortejaren. Anders zou er een gedeelte van een geboortedatum staan.
Bingo
Het was meteen BINGO! Een brief met veel coördinaten kwam er uit. Een knikkerzak route. Ook in 2020 hadden we deze variant eens gehad. Veel coördinaten invoeren en aan de slag. Een verplichte pauzetijd, die verlengd zou worden, maar verder 8 uur de tijd om alles te puzzelen.
In 2020 hebben we veel laten schieten, maar ieder bleek toen zo fanatiek dat nagenoeg iedereen alle bonussen heeft opgehaald. Dit jaar hebben we dus echt ons best gedaan. Het is een leuke variant, omdat je zelf routes mag bedenken en er is alleen aan het einde druk om op tijd op de bestemming te zijn.
Leuk maar zwaar
Deze dag was leuk, maar heel zwaar. De vele afgesloten of onbegaanbare weggetjes maakten dat er veel omgereden of teruggereden moest worden. Het is dan handig als je een beetje bij houdt wie waar rijdt of terugkeert. En vandaag is er veel gesleept. De wegen waren soms onzichtbaar.
Deeletappe 6-2
Bestemming: 63.178055, 14.082625; Malus1: 63.789000, 15.512151 -200 pnt; Malus2: 63.782927, 15.615601 -200 pnt; Malus3: 63.695422, 15.364004 -200 punt; Malus4: 63.619287, 15.261903 -200 pnt; Malus5: 63.447452, 14.837554 -200 pnt; Malus6: 63.392203, 14.778135 -200 pnt; Malus7: 63.702189, 15.443049 -200 pnt; Malus8: 63.641913, 15.370613 -200 pnt; Malus9: 63.429843, 15.119601 -200 pnt; Malus10: 63.736746, 15.421028 -200 pnt; Ideale tijd=2.00; Maximale tijd=2.15;
Oponthoud
Al vrij snel hadden we oponthoud. Team Groot Hart lag in de kant. Er waren al hulptroepen, maar omdat onze Tundra vaak voor de kracht nodig is boden we onze hulp aan. We moesten aan de kant om even te wachten en zo konden anderen door. De grote bak van Reco 2 ging wat opzij om ons door te laten. Helaas… toen lagen wij naast de weg bijna op zijn kant.
Hoep daar ga je
Deze weg en veel andere weggetjes zijn breder geschoven dan het wegvlak. Je ziet dus niet waar de zijkant van de weg eindigt en hoep daar ga je. We zijn er snel uitgeholpen en we hadden natuurlijk alle tijd. Bij zo’n oploopje is het ook gewoon best heel gezellig. Het blijft een spektakel, elke keer weer.
Al snel hebben we ook voor een ander team 20 minuten nodig gehad om ze er uit te halen. Die tijd kregen we terug. Helaas pas aan het einde en niet voor het ochtenddeel. Omdat er strikte regels waren voor het lunchmoment dit keer moesten we 1 bonus laten schieten. Dat was even balen. Juist ook omdat bleek dat veel wegen onbegaanbaar waren en we vaker een flinke omweg moesten nemen.
Slechte verbinding
En deze dag viel regelmatig elke verbinding weg, waardoor we rondreden zonder te weten waar we uithingen. Dat is niet handig als de wegen die je wilde rijden niet begaanbaar zijn.
Zwaarder weer
In de middag werd het weer zwaarder. Sneeuwval maakte dat de wegen onder een dik pak kwamen te liggen. Nog meer teams vlogen er af en voor onze zware Tundra met zulke brede banden is het dan flink ploegen, dus vertragen. Voor de laatste bonus die we gingen ophalen hebben we nog met 3 auto’s iemand er uit moeten halen. Gelukkig hadden wij 20 minuten + 12 minuten verlenging. Die hadden we wel nodig. Nu in het hotel is de afloop bekend en zijn we heel verdienstelijk 3e geworden. Geweldig hoe dit dus is uitgepakt.
De score vandaag
- Veel gezelligheid en vermaak.
- Meerdere uithalers en zelf in de kant.
- Onze eerste eland gespot, recht voor de auto stak zij over (te snel om onze camera te pakken helaas).
- Prachtige routes met spannende ritten en een gevoel van avontuur.
- Een rendier wat echt rende. Hij ging niet aan de kant, waardoor hij uitputte en wij met een sliert al toeterend door het bos reden zonder succes. (En dat met onze haastige fanatiekelingen achter ons :)
- Een groepje van 3 elanden. (Hoe leuk, twee keer dus nu deze reis!)
- Het harde werken in de auto en onze samenwerking waarbij Teus stuurt (en dat is zwaar in deze sneeuw met zo’n slagschip) en ik puzzel en navigeer en nog veel andere zaken regelen tussendoor.
- We scoren eigenlijk best goed. Dit keer 3e in de eerste etappe, 5e in het dagklassement en nog steeds in de top 10 (6e).
- We zien dat er zoveel mensen thuis meeleven en meegenieten van onze challenge.
- De koffie in de auto smaakt goed als je steeds zo vroeg op pad moet.
- We zijn nog steeds heel en gezond.